«Ver no velkomne med æra, her skal me sitjande vera» sang Det Norske Solistkor, og publikum i Stormen konserthus store sal behøvde ikke bes to ganger om det.

Tekst: Jørgen Mathisen
Foto: Henrik Dvergsdal

 

Det Norske Solistkor hadde med seg Norges Ungdomskor som gjester på konserten sin. I dette koret er det unge korsangerne, mange av dem i ferd med å bli profesjonelle. Norges Ungdomskor er nesten som et rekrutteringskor for Det Norske Solistkor å regne.

I «Solistkoret» som er daglignavnet er det som navnet tilsier bare solister. Profesjonelle sangere med fast tilknytning til koret, mange av dem i faste deltidsstillinger og noen i heltids.

 

Norges absolutt mest profesjonelle kor under sin leder Grete Pedersen fikk mange i salen til å bli rørt, fra første nummer. Det gjorde de ikke bare med «Ver no velkomne…», men like mye med både 1500-tallsmusikk og helt ny-arrangerte kor-toner i moderne drakt.

 

Festivalprofil Gjermund Larsens bestillingsverk «Vaerie» inneholdt nyskapt variasjonsmusikk fra trønderske høysletter med samiske innslag. Den sørsamiske artisten Marja Mortensson var solist sammen med Gjermund Larsen på fiolin og til sammen ble det en unik crossoverkomposisjon der både sørsamisk joik, trøndersk folkemusikk på flatfele og dessuten noen anelser av folkemusikk lenger østfra var innblandet.

 

Publikum ville gjerne ha sittet lenger enn de knapt to timene konserten varte. Da måtte medlemmene av Norges Ungdomskor gå, for de skulle rekke toget! Men først hadde de gitt frapperende versjoner av Frank Havrøys bearbeidelser av norske bånsuller – uten at det på noen måte var anledning til å sove av den grunn.

Et beveget publikum ble sittende igjen og høre Solistkoret framføre Griegs «Hvad est du dog skøn» og ikke minst allsang på Bruremarsj fra Sørfold.

 

En stor korkveld, fullt hus, og Stormen konserthus’ store sal har bevist at den holder også til acappella korsang av ypperste klasse.