Hver dag under festivalen kan du få en ny bit i foredragsserien «Innsikt».

Tekst: Jørgen Marhisen

Musikk gir opplevelser – gledelige og positive,men også engasjerende og provoserende. Økt kunnskap og innsikt gir bedre opplevelser. I år gir Nordland Musikkfestuke deg et særskilt tilbud. Hver dag under festivalen kan du få en ny bit i foredragsserien «Innsikt». Foredragene er frittstående arrangementer og man behøver ikke ha forkunnskaper. Man behøver heller ikke ha bestemt seg på forhånd for noen spesiell konsert for å ha utbytte av foredragene. De går gjennom hele Musikfestuka og alle dager klokka 15.00, om bord på MS Gamle Salten. Der skal det handle om alt fra barokk til Vebjørn Tandberg, fra popmusikk til Petter Dass. Foredragene holdes av folk med kunnskap om temaer som har med festivalen og musikken i den å gjøre.


DET SAMISKE BODØ

I det første foredraget, mandag 8. august, skal professor Steinar Aas, Nord Universitet snakke om Bodøs samiske historie. Bådåddjo het stedet lenge før Bodø ble født for 200 år siden. Musikkfestuka har samisk festivalprofil i 2016, Frode Fjellheim, og foredraget er slik sett relevant for en veldig stor del av programmet til festivalen. Aas er en av forfatterne av det nye firebindsverket om Bodø bys historie.

 

BAROKK OG BA-ROCK

Musikkviter og musikkanmelder Maren Ørstavik har de to neste dagene. Hun er master i musikkvitenskap fra Universitetet i Oslo, og har skrevet mye om musikk blant annet i Aftenposten. Tirsdag 9. august skal hun snakke om barokkmusikken som var 16- og 1700-tallets popmusikk. Det er mange likheter til dagens pop og rock musikalsk, men også en viss likhet ved utøverne, som var datidens popstjerner. Det italienske stjerne-orkesteret i barokkmusikkens verden, Il Giardino Armonico, har konsert samme kveld og utforsker både renessanse- og barokkmusikk. Dermed kan de også kanskje fortelle noe om hvordan pop-musikken ble til.


POP FOR DE PRIVATE ROM

Kammermusikken som ble skrevet og framført på 1700- og 1800-tallet var oftest ikke ment for offentlig framførelse. Dette var musikk for de bedrestilte hjem, og det er I mindre, intime settinger kammermusikken egner seg best. Klassiske musikere i dag elsker å spille kammermusikk, fordi dette er musikk som inviterer til nærkontakt med publikum. Hvordan dette var sin samtids populærmusikk og hvordan omstendighetene for framføringene var, er noe av det Maren Ørstavik skal snakke om onsdag 10. august.

 

BEST MULIG HØYTTALERKVALITET

Vebjørn Tandberg skrev norgeshistorie da han etablerte Tandberg Radiofabrikk. Fabrikken innledet en helt ny kvalitetsæra for gjengivelse av musikk gjennom høyttaler, og hele driften var dessuten sterkt preget av Vebjørn Tandberg personlig. Nordland Musikkfestuke skriver også norgeshistorie når den nye forestillingen «Lyden av Tandberg» skal framføres i et samarbeid mellom Radioteatret og Kringkastingsorkesteret. Knut Eide er byhistoriker på en annen måte enn de akademiske, og han skal fortelle Vebjørn Tandbergs fascinerende livshistorie torsdag 11. august. Eide har et brennende engasjement for og stor kunnskap om Bodø, og har bakgrunn både som fabrikkarbeider, tegner, skuespiller og drosjesjåfør.

 

MUSIKKHISTORIENS VIDUNDERBARN

Betegnelsen vidunderbarn har vært mye brukt i musikk-sammenheng. Wolfgang Amadeus Mozart er et eksempel. Også innen andre områder brukes betegnelsen, for eksempel sjakk, bare tenk på Magnus Karlsen. I musikkhistorien har vidunderbarn en egen plass, og Jan Fredrik Heyerdahl fra NRK skal belyse dette fenomenet i sitt foredrag fredag 12. august.

 

PETTER DASS, VAR HAN FOLKETS HELT?

Historiker Alan Hutchinson vet mye både om hvordan det var i Nordland i tida da dikterpresten Petter Dass levde. Han vet mye om Herr Petter også, og kan kanskje gi et svar på om han levde opp til sitt ettermæle. Hvem var han, dikterpresten mange har et forhold til, enda han ble født for 369 år siden? Iforedraget lørdag 13. august får vi lære mer om Petter Dass’ liv og virke. Bakgrunnen for dette siste foredraget i serien Innsikt er selvfølgelig at kirkespillet Herr Petters Lovsang med musikk av Sigvald Tveit og libretto av Edvard Hoem settes opp under årets Musikkfestuke.

 

 

Foredragsserien Innsikt er et samarbeid mellom Nordland Musikkfestuke og Nord Universitet. Innsikt støttes av Stiftelsen Fritt Ord.