Barokkmusikken slik den spilles i dag er rekonstruksjon av et tapt språk, mener lederen  for barokkorkesteret Concerto Italiano, Rinaldo Allessandrini.

Tekst: Jørgen Mahisen

Barokkorkesteret Concerto Italiano er et av de ledende ensemblene på den internasjonale barokkscenen. Lørdag 8. august har de konsert i domkirken klokka 18.00. Da har du sjansen til å få med deg barokkmusikk i verdensklasse, med et orkester ledet av en mann som ekspertene sier har revolusjonert synet på italiensk musikk fra 1600- og 1700-tallet. Under sin dirigent og cembalist Rinaldo Alessandrini bringer ensemblet oss et utsøkt utvalg musikk av Antonio Vivaldi.

- Hardt arbeid i 30 år har gitt gode resultater, heldigvis, sier orkesterlederen som har fått mye skryt for orkesteret og sitt arbeid for barokkmusikken. Stadig økende bruk av originale instrumenter og framføringer i stadig mer originale omgivelser har hatt stor betydning for den økende interessen for barokkmusikk, mener Alessandrini.

- Men barokkmusikken har vært populær alltid. I Storbritannia har de aldri sluttet å spille Händel, i Tyskland har de alltid spilt Bach. Det som har skjedd i nyere tid mener jeg er at vi prøver å gjenskape et tapt språk, en måte å forstå den tida og den tidas musikk og kultur.

Jakten på det originale og en slags oppskrift på hvordan barokkmusikken ble framført på 1600- og 1700-tallet er på mange måter et feilspor, mener Alessandrini.

- Det er et paradoks, for det finnes ikke én løsning. Det var mange utførelser den gangen, og det er mange nå. Det hadde blant annet sammenheng med hvilke byer musikken ble spilt i, hvilke land, hvilke kulturer. Dessuten vet vi egentlig ganske mye om barokken, om bildekunst, filosofi og musikk, og dette har selvfølgelig en sammenheng, sier orkesterlederen som mener noe av det viktigste er at musikerne klarer å snakke til publikum, klarer å fortelle en historie.

- Musikkstykkene har en historie, og vårt orkesters oppgave er å formidle den med klarhet. Når vi spiller transformerer vi en historie. Dette var også meningen med musikken i det 17. og 18. århundre.

Men det er også andre ting som spiller inn. Det fantes for eksempel ingen klar, anerkjent kammertone, slik som i dag når det er ”opplest og vedtatt” at moderne musikk spilles med en kammertone på 440 og barokkmusikk i 415. De spilte med ”kammertone” både lavere og høyere enn disse, og det preger en framføring. Dette er variasjonsmuligheter vi knapt har i dag, sier han.

Concerto Italiano er et av Italias fineste barokkensembler, elsket for sine levende, nøyaktige og samtidig underfundige og fleksible tolkninger av tidligmusikk. I denne konserten har de kun musikk av sin egen landsmann, Antonio Vivaldi, på repertoaret når de besøker Bodø og Musikkfestuka for første gang. Dette er ikke fordi orkesteret er inne i en ”Vivaldi-periode” nå, men fordi orkesterledelsen og Musikkfestuka sammen fant ut at det skulle være et Vivaldi-program akkurat her og nå.

Siden Concerto Italiano startet i 1984 har ensemblet gjort en rekke innspillinger, og en av dem, Monteverdis madrigaler har oppnådd internasjonal referansestatus. Ensemblet er kjent for å ta fram gamle verker og gjøre dem tilgjengelige for et moderne publikum.

Antonio Vivaldi (1678-1741) er en av de virkelig store barokkmusikk-komponistene. Mange av hans komposisjoner er livsglade og lekende, og var ment for det brede publikum. I stor grad stemmer det fortsatt. Hans fiolinkonserter kalt «De fire årstider» hører til blant de mest populære komposisjonene i hele den klassiske musikkverdenen. I Vivaldis musikk er det ofte kjappe, dansbare rytmer. Det er ikke rart at hans musikk er sammenlignet med rock, og brukt i populærmusikk-sammenheng i vår tid.

Antonio Vivaldi virket mest i Venezia, han var utdannet prest men arbeidet mest som komponist, orkesterleder og lærer på en musikkskole.